FAQ - Vanliga frågor och svar

Hej! Vi har samlat vanliga frågor och svar för sökande nedan. Lycka till med din ansökan!



1. Vilka webbläsare bör man använda?

Webbläsarna Mozilla Firefox 56+, Google Chrome 63+ eller Safari 11+ fungerar mycket bra.

Ladda alltid ner den senaste versionen så har du en säker och snabb webbläsare. En skärm med minst 1024 pixlar i bredd rekommenderas.


2. Varför kan jag inte hitta några e-postmeddelande från eSOURCE?

Ibland kan e-post hamna i "skräppostmappen". Våra adresser är: kontakt@esource.se och kontakt@esourcesupport.se


Öppna din skräppostmapp i ditt e-postprogram så finns e-postmeddelandet där. För att undvika att det hamnar där nästa gång, lägg till avsändaren i din adressbok. Instruktioner för de vanligaste webbmailen och programmen finns nedan.


Thunderbird Klicka på meddelandet och sedan på knappen "Inte skräp" nere till höger, högerklicka på avsändaren (kontakt@esource.se eller kontakt@esourcesupport.se) och välj Redigera kontakt, välj Personlig adressbok i droplisten och klicka Klar.
Apple Mail Klicka mappen Skräp till vänster, dra meddelandet till Inkorgen, klicka på avsändaren (kontakt@esource.se eller kontakt@esourcesupport.se), klicka på Meddelande i menyn överst, klicka Lägg till avsändare i adressbok.
Google Mail Klicka Mer under Inkorgen till vänster, klicka Skräppost, klicka i rutan framför avsändaren (kontakt@esource.se eller kontakt@esourcesupport.se) och sedan på knappen ovan Ej skräppost.

Klicka Inkorgen, klicka på meddelandet, klicka nerpilen ovan till höger och välj Lägg till kontakt @ esource (eller namnet) i kontaktlistan.
Outlook.com
Hotmail etc.
Klicka Skräppost till vänster, klicka på meddelandet och klicka på Lägg till i kontakter ovan till höger.

Om Microsoft "Smart" Screen har aktiverats, klicka på meddelandet och klicka på Vänta, det är säkert!
Outlook 365
(2013/2016)
Klicka på mappen Skräppost, högerklicka på meddelandet och välj Skräppost -> Lägg till avsändarens domän i listan Betrodda avsändare.
Yahoo Klicka på Spam till vänster, klicka på meddelandet och klicka Inte spam ovanför meddelandet.





3. En del knappar funkar inte, fönster är tomma, problem med captcha, konstiga felmeddelande.

Detta beror oftast på en för gammal webbläsare eller av webbläsarens så kallade cache. Gör så här:

3.1 Använd en modern webbläsare, se punkt 1 för rekommendationer.
3.2. Rensa webbläsarens cacheminne, guider finns på RefreshYourCache.com.
3.3 Stäng alla fönster/instanser av webbläsaren, starta om datorn och försök igen.

Om detta inte fungerar finns ett par till lite mer avancerade steg:

3.4 Stäng av skriptblockerare (exempelvis NoScript) och "Parental Control-program".
3.5 "Tvätta" datorn med ADW Cleaner (Windows) eller Malwarebytes for Mac (Mac, klicka free download).
3.6 Skanna datorn med ett bra antivirusprogram, exempelvis Webroot (Windows och Mac).
3.7 Stäng alla fönster/instanser av webbläsaren, starta om datorn och försök igen.


4. Jag har glömt/vill ändra mitt lösenord.

För att skapa ett nytt lösenord, öppna MyAccount och klicka "Har du inget konto eller har glömt ditt lösenord?" och följ instruktionerna.

Av säkerhetsskäl går det inte att välja ett eget lösenord.




5. Mitt CV/foto är för stort.


CV
Vanligtvis är ett CV i formaten doc/docx/pdf mindre än 100 kb/kilobytes. För att minska storleken kan du ta bort eventuella bilder, logotyper, etc. och spara en ny fil som du laddar upp.

Om det inte fungerar kan du kopiera hela filens text, klicka Ctrl+A och Ctrl+C (Windows) eller Command+A och Command+C (Mac), och klistra in i ett nytt dokument. När du klistrar in texten välj Klistra in utan formatering. Spara filen och ladda sedan upp den.

FOTO
Ditt foto kan vara upp till 3 MB/megabytes i storlek. Skulle det vara ännu större kan du minska ner det i ett "ritprogram" eller använda en webbtjänst som Shrink Pictures. Shrink Pictures: välj bild, ange Custom 1000, Better och klicka på Resize. Spara bilden och ladda sedan upp den.




6. Jag har inte tillgång Microsoft Word för att skapa en doc/docx/pdf.

Du kan ladda ner och installera Libre Office (Windows och Mac). Om du inte kan installera program på din dator kan du istället använda Google Docs.

När du har skapat din CV, spara även en kopia som PDF. Ladda sedan upp denna fil.


7. Mitt CV kom inte med när jag skickade in ansökan/jag vill byta CV.

Du kan logga in på ditt jobbkonto MyAccount. Där kan du enkelt ändra i en ansökan, ladda upp/byta CV och även ladda upp ett foto.










© 2003-2018 Novae Veritates AB. Alla rättigheter förbehållna. Vid frågor kontakta oss gärna, vi försöker besvara alla frågor inom ett par timmar!